Posted by: Diana Ferraro | 17 February 2011

Ficción Publicada- Published Fiction in Spanish

 LAURA SIN LAURO

Novela breve – Editora de la Palmera, 1983 

En pleno gobierno militar, Laura Sánchez, elegante joven porteña con un pasado bohemio y vinculado a la guerrilla, recibe una llamada: su amiga Ana ha sido secuestrada y muerta, y tal vez ella misma esté en peligro. El hecho de estar casada con el hijo de un poderoso hombre de negocios —perteneciente a la misma alta sociedad que propició el golpe de Estado— quizá no sea suficiente para salvar a Laura de un destino trágico. Un oscuro agente de inteligencia, Ernesto Hartmann, se propone ayudarla. Laura descubre entonces la compleja trama de misterios que envuelve su vida, y se embarca en una aventura peor que la que dejó atrás.

 LAURA WITHOUT LAURELS

Novella – Editora de la Palmera, 1983 

At the height of military rule, Laura Sanchez, an elegant young woman of the capital city, with a bohemian past linked to the guerilla movement, receives a phone call: her friend Ana has been kidnapped and killed, and perhaps she too is in danger. The fact that she is married to the son of a powerful businessman –a member of the same upper class segment that promoted the coup d’état– may not be enough to save Laura from a tragic fate. A dark intelligence agent, Ernesto Hartmann, proposes to help her. Laura discovers then the complex web of mysteries that surrounds her life, and she embarks on an adventure worse than the one she had left behind.

 EL HOMBRE QUE NO ESTÁ

 Cuentos – Editora de la Palmera, 1983 

Una colección de veintiún cuentos breves construidos alrededor de la idea del hombre ausente dentro de su propia familia, reducida así a siniestro gineceo. Escritos entre 1975 y 1982, muestran el retrato de la siempre desolada y conflictiva sociedad argentina, en la cual hombres y mujeres buscan infructuosamente un entrañable equilibrio. Amada, añorada, deseada, odiada o despreciada —a través de los ojos de una niña, de una viuda que busca revancha, de una mujer despreciada, de un hijo que remonta sus recuerdos, y de otras tantas miradas—, la esquiva figura masculina es la protagonista absoluta de estos relatos. 

THE MAN WHO ISN’T THERE

Short Stories – Editora de la Palmera, 1983 

A collection of twenty-one short stories built around the idea of the man who is not present in his family, which is thereby reduced to a sinister gynaeceum. Written between 1975 and 1982, these texts show a portrait of an always despondent and conflictive Argentine society in which men and women search fruitlessly for an intimate balance. Beloved, yearned for, desired, despised, or maligned –through the eyes of a girl, of a vengeful widow, of a spurned woman, of a son visited by memories, and many other points of view as well– the elusive masculine figure is the absolute protagonist of these stories.

CARTAS ROSAS DE UNA INDISCRETA ENAMORADA

 Novela epistolar – Editora de la Palmera, 1983 

Se llama Margarita Rodríguez de Allianelli, pero prefiere ser “Daisy”. Está insatisfecha, disconforme con su vida de clase media, con su marido peronista, con su trabajo de ama de casa. Y entonces escribe. Escribe cartas. Cartas a alguien a quien siente más cercano a su propia sensibilidad y a su anhelado estatus: un conocido periodista político de la televisión. Sumergida en un mundo que no comprende, Daisy juega con fuego y, sin darse cuenta, se ve inmersa en un conflicto que no esperaba ni deseaba: al fin, la historia argentina la atropella con ferocidad.

 ROMANTIC LETTERS FROM AN INDISCREET WOMAN IN LOVE

Epistolary novel – Editora de la Palmera, 1983  

Her name is Margarita Rodriguez de Allianelli, but she prefers “Daisy.” She is dissatisfied, at odds with her middle class life, with her Peronist husband, with her work as a housewife. So, she writes. She writes letters. Letters to someone who she feels is closer to her both in terms of sensitivity and in terms of the status she deeply desires: a well-known television journalist specialized in politics. Immersed in a world she does not know, Daisy is playing with fire and, without realizing it, finds herself sunk in a conflict that she neither expected nor wanted: at last Argentine history runs her down, ferociously.

 EL ASADO 

Cuento – Ensayo – Editora de la Palmera, 1989

Una periodista desencantada, un historiador lúcido, un hacendado criollo y otros notables personajes reeditan el diálogo platónico, pero en tono argentino y mientras degustan el tradicional asado. Hacen el elogio de la Argentina y, de paso, fabrican un singular manual de cultura política. En este libro solemne y humorístico, melancólico y esperanzado, caben casi todas las posibilidades de discusión acerca de la identidad argentina y del futuro del país. 

THE BARBECUE 

Short story – Essay – Editora de la Palmera, 1989

A disenchanted journalist, a lucid historian, an American-born cattle-rancher, and other notable characters reiterate Plato’s dialogues, but in an Argentine tone and while they enjoy a traditional Argentine barbecue. They pay homage to Argentina and, while they are at it, produce a unique guide to political culture. This book –solemn and humoristic, melancholy and full of hope– contains nearly all the possibilities in a discussion on Argentine identity and on the future of this country. 

ARGENTINA HORA FINAL

 Cuentos – Catálogos, 1991

La sociedad subvertida, convulsionada, violenta y decadente de fines del segundo milenio en Argentina es la protagonista absoluta de estos doce relatos, escritos en un lenguaje en el que alternan la ironía y la poesía. Entre la desesperación y la esperanza, la confusión y la lucidez, personajes de toda condición social e ideológica desgranan recuerdos y sentimientos frente a una patria a la que todos perciben en la hora de su muerte e inevitable resurrección.

 ARGENTINA, THE FINAL HOUR

Short stories – Catálogos, 1991 

The subverted, convulsed, violent and decadent society of the end of the second millennium in Argentina is the absolute protagonist of these twelve stories, written in a style that alternates irony and poetry. Between hope and despair, between confusion and lucidity, characters from the range of social and ideological backgrounds pick through memories and emotions in relation to a nation that they all perceive on its deathbed, and on the verge of its inevitable resurrection.

 ESCENAS DE UNA PELÍCULA ARGENTINA 

Cuentos – Catálogos, 1993

Veinticinco cuentos: veinticinco versiones diferentes de la Argentina, veinticinco historias de vida reunidas en un caleidoscopio que abarca desde los primeros tiempos de Perón hasta la actualidad, y desde los personajes más humildes y sencillos (obreros, cartoneros, un chico autista) hasta los más descollantes (la vidente a la que consultan los políticos, una noble francesa, una muchacha de la alta sociedad). Todos, formando parte de una formidable e inconclusa película que alguien, algún día, debería filmar.

SCENES FROM AN ARGENTINE MOVIE

Short stories – Catálogos, 1993  

Twenty-five stories: twenty-five different versions of Argentina, twenty-five life stories brought together in a kaleidoscope that goes from Perón’s first appearances to the present time, and from the most humble and simple characters (workers, garbage-pickers, an autistic child) to the most prominent (the fortune teller that politicians seek advice from, a French noblewoman, a young woman from the upper class). Each of them, part of a formidable film without an ending that someone, someday, must make. 

LA MUCHACHA DEL PUERTO 

Novela – Catálogos, 1998

 La odisea vivida por la generación peronista de los 70 tiene su novela: el relato de una Penélope porteña a la cual se le anuncia el regreso inminente de su Ulises, el militante desaparecido. Construida como un denso tejido de palabras, esta novela describe la forma secreta de la desgarradora historia argentina posterior al golpe militar. El puerto de Buenos Aires, la ex actriz y militante Estela Castro, el ex director de cine y peronista revolucionario Jorge Lucero y su hijo Juan Facundo —porque Telémaco no podría faltar en esta resolución generacional de una herencia— son los protagonistas de este texto, tan poético como político. 

THE GIRL FROM THE PORT

Novel – Catálogos, 1998 

The odyssey lived out by the Peronist generation of the 1970’s has its novel: the story of a Penelope of Buenos Aires who receives news of the imminent return of her Ulysses, the disappeared activist. Formulated like a dense weave of words, this novel describes the secret form of the blood-curdling history of Argentina after the military coup d’état. The port of Buenos Aires, the ex actress and activist Estela Castro, the ex film director and Peronist revolutionary Jorge Lucero and his son Juan Facundo –because there must be a Telemachus in this resolution across generations of an inheritance issue– are the protagonists of this text, as poetic as it is political.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: